Friday, February 6, 2009

aDa ApA dEnGaN VaLenTinE's DaY

Valentine oh Valentine..
Selalunya tiba bulan Februari kita selalu menyaksikan media massa, pusat-pusat hiburan bersibuk-ria berlumba menarik perhatian para remaja dengan menggelar pesta perayaan yang tak jarang berlangsung hingga larut malam bahkan hingga dini hari. Semua pesta tersebut bermuara pada hari iaitu Valentine's Day. Biasanya mereka saling mengucapkan "Happy Valentine’s Day", berkirim hadiah dan bunga, saling bertukar pasangan, berkasih-kasihan, menyatakan sayang atau cinta karana anggapan saat itu adalah "hari berkasih sayang". Benarkah begitu?

Hukum Merayakan Hari Valentine
Keinginan untuk ikut-ikutan memang ada dalam diri manusia, akan tetapi hal tersebut menjadi tercela dalam Islam apabila orang yang diikuti berbeda dengan kita dari sisi keyakinan dan pemikirannya. Apalagi bila mengikuti dalam perkara akidah, ibadah, syi'ar dan kebiasaan. Padahal Rasul Shallallaahu alaihi wa Salam telah melarang untuk mengikuti tata cara peribadatan selain Islam.
Bila dalam merayakannya bermaksud untuk mengenang kembali Valentine maka tidak disangsikan lagi bahwa ia telah kafir. Adapun bila ia tidak bermaksud demikian maka ia telah melakukan suatu kemungkaran yang besar. Ibnul Qayyim Al-Jauziyah rahimahullah berkata, "Memberi selamat atas acara ritual orang kafir yang khusus bagi mereka, telah disepakati bahawa perbuatan tersebut haram. Kerana bererti ia telah memberi selamat atas perbuatan mereka yang menyekutukan Allah. Bahkan perbuatan tersebut lebih besar dosanya di sisi Allah dan lebih dimurkai dari pada memberi selamat atas perbuatan minum khamar atau membunuh. Banyak orang yang kurang mengerti agama terjerumus dalam suatu perbuatan tanpa menyadari buruknya perbuatan tersebut. Seperti orang yang memberi selamat kepada orang lain atas perbuatan maksiat, bid'ah atau kekufuran maka ia telah menyiapkan diri untuk mendapatkan kemarahan dan kemurkaan Allah."
Ada seorang gadis mengatakan, bahawa ia tidak mengikuti keyakinan mereka, hanya saja hari Valentine tersebut secara khusus memberikan makna cinta dan suka citanya kepada orang-orang yang memperingatinya.
Saudaraku! Ini adalah suatu kelalaian, padahal sekali lagi : Perayaan ini adalah acara ritual agama lain! Hadiah yang diberikan sebagai ungkapan cinta adalah sesuatu yang baik, namun bila dikaitkan dengan pesta-pesta ritual agama lain dan tradisi-tradisi Barat, akan mengakibatkan seseorang terobsesi oleh budaya dan gaya hidup mereka.Mengadakan pesta pada hari tersebut bukanlah sesuatu yang sepele, tapi lebih mencerminkan pengadopsian nilai-nilai Barat yang tidak memandang batasan normatif dalam pergaulan antara pria dan wanita sehingga saat ini kita lihat struktur sosial mereka menjadi porak-poranda.
Alhamdulillah, kita mempunyai pengganti yang jauh lebih baik dari itu semua, sehingga kita tidak perlu meniru dan menyerupai mereka. Di antaranya, bahwa dalam pandangan kita, seorang ibu mempunyai kedudukan yang agung, kita bisa mempersembahkan ketulusan dan cinta itu kepadanya dari waktu ke waktu, demikian pula untuk ayah, saudara, suami, dan lain sebagainya, tapi hal itu tidak kita lakukan khusus pada saat yang dirayakan oleh orang-orang kafir.
Semoga Allah Subhannahu wa Ta'ala senantiasa menjadikan hidup kita penuh dengan kecintaan dan kasih sayang yang tulus, yang menjadi jembatan untuk masuk ke dalam Surga yang hamparannya seluas langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa. Menyampaikan Kebenaran adalah kewajiban setiap Muslim. Kesempatan kita saat ini untuk berdakwah adalah dengan menyampaikan buletin ini kepada saudara-saudara kita yang belum mengetahuinya.
Comment Eja :
Mmg la Valentine's Day nie x elok celebrate,nak2 benda 2 da terang2 haram kan of coz la dose klu sambut.. aku pn dlu celebrate gk..ye r,ingt kn nk suke2 r coz tgk mmbe2 sume kuar date,change hadiah..aku pn nk gk rse n at last terikut2 plk.. tp skg da x smbut da..myb da besar nk da matang kot..(matang la sgt..) n da leh pk mne baik mne buruk ek..lg pn pe jadah nye aku nk smbut..bf pn xder ha.. ermm alamatnye smbut ngn dak2 umah je r.. Huhuhu.. Tp x r kecewa der bcoz 14 Feb adalah tarikh keramat bg aku.nk tau nape?? ha.. Birthday aku beb..yeye x sbrnyerrrr... So,xder sbb r aku nk monyok2 mse tarikh 2 sbb aku sptutnya bergumbire celebrate besday aku kn.. ha sape2 nk bg adiah 2 aku x tolak der hehe.. X sngke da nk msuk 22 da aku..rse cam bru 12 taun je..huhu.. anyway,hepy birthday tok aku..

No comments:

Post a Comment